תל דותן

hoshvilim.com
באר יוסף ליד תל דותן

הטיול אורגן על ידי מדרשת השומרון בשיתוף עם חלקת שדה – מרכז סיור ולימוד אלון מורה. המדריך בתל דותן היה דביר רביד אותו הכרתי כשהיה מדריך מרשים ביותר כשהדריך את קבוצת מטיילי שביל שומרון.

מטרת הסיור יחודי היה לבקר בתל דותן ובבור יוסף ולספר את סיפורה של ההתישבות בצפון השומרון ועקירת היישובים חומש, גנים, כדים, שא-נור. הסיור היה בליווי צבאי ומאושר על ידי משרד הבטחון.

מפת שבילי השומרון הצפונית

תל דותן

מגיעים מואדי ערה (נחל עירון – כביש 85)  דרך כביש 6513 קצת מזרחית לכפר קרע. נוסעים לכיוון קציר-חריש עד כביש 596. פונים ימינה ונוסעים לאורך גדר ההפרדה עד כביש 585. בדרך עוברים מעבר ריחן (ברטעה) ומצרפים אלינו חיילי הליווי הצבאי. כביש 585 נסלל על המסלול של הכביש העתיק נרבטה-קיסריה. אמנם נאסר עשיית פחם במפחמות אך עדיין ניתן לזהות את העשן של המפחמות בשדות מסביב. זה המקור של השם אום אל פחם. מצד ימין (דרום) הכניסה למבוא דותן. סך הכל 15 ק"מ משבי שומרון, אך בגלל הגבלות התנועה בטח "A" נסיעה כזו תדרוש לפחות שעה וסבוב דרך כביש 6.

עוברים את נחל חדרה, שלו אגן הניקוז המזרחי ביותר של כל נחלי ישראל שנשפכים לים התיכון. כביש 585 נפגש בכביש 60. פונים ימינה ומתקדמים לכיוון דרום מזרח.

hoshvilim
עראבה בעמק דותן

עוברים את עראבה (היא ארובות הקדומה) מימין וממשיכים עד צומת דותן. כמה מאות מטר מצפון לצומת יש פניה ימינה (מזרחה) לכביש משובש לתל דותן ובאר יוסף.

הגבעה (324 מ') ליד תל דותן

אנו התחלנו את טיולנו בגבעה (325 מ') ממזרח לתל דותן (321 מ').

משם חצינו את האוכף לתל דותן. "דות" פירושו "בור". בקצה המזרחי של התל יש ריכוז גדול של איריס ארם נהרים. יש אומרים שהערבים נוהגים לשתול פרח זה בבתי קברות. בקצה המערבי של התל מתגלה מערת מסתור.

דף מקורות להשתלמות מדריכים בצפון השומרון

בור יוסף

קראו "הושבילים" בטלפון נייד.