קרמיקה ארמנית בירושלים *

קרמיקה ארמנית בירושלים – כדי לנצל את האפשרות של ביקור קבוצתי בסדנא של אריחים ארמנים בליאן בדרך שכם 75 בירושלים.

אמנות קרמיקה ארמנית

ראשיתה של אומנות הקרמיקה הארמנית היא במאה ה-15 בארמניה. רצח העם הארמני התאפיין במעשי טבח המוניים, גירוש המוני וצעדות מוות, בתנאים שתוכננו להביא למותם של המגורשים. לאחר סופה של מלחמת העולם הראשונה המשיכו טורקים, כורדים ואזרים לטבוח בארמנים עד שנת 1923. בשנת 1919 הזמינו שלטונות המנדט הבריטי קבוצה של אמנים ארמנים, ניצולי רצח העם הארמני, במטרה לשפץ את אריחי כיפת הסלע. ניסיון זה שיקף את העניין הבריטי באומנות מסורתית. ב-1920, כאשר האומן הארמני דוד אוהנסיאן הוזמן לירושלים לתקן את אריחי כיפת הסלע. אוהנסיאן הביא עימו את הקדר נישאן בליאן והצייר סטפן מגרדיש קרקשיאן. האמן המרכזי של קרמיקה המזוגגת בשנים ראשונות אלו היה דוד אוהנסיאן, שהתמחה בעיצוב קרמיקה דקורטיבית. הסדנה שהקים – "אריחי כיפת הסלע" – ייצרה עבודות מונומנטליות וכלים שימושיים ודקורטיביים.

האמנים מגרדיש קרקשיאן ונישאן בליאן, שפרשו בשנת 1922 מסדנתו של אוהנסיאן, הקימו בית מלאכה משותף בשם.

נישאן בליאן

נישאן בליאן, סב המשפחה, הקים את ״הסדנה המשותפת" לייצור קרמיקה יחד עם מגרדיש קרקשיאן בדרך שכם ירושלים שפעל עד מותו של נישאן ב-1965. שילבו השניים דימויים מתוך פסיפסים עתיקים שהתגלו בארץ ישראל, כגון "פסיפס הציפורים" בירושלים.

חדר הפסיפס הציפורים צילום: ישי הירדני
חדר הפסיפס הציפורים
צילום: ישי הירדני

מרי בליאן – סטארק בליאן

מרי בליאן (1927-2017) הייתה ציירת ואמנית קרמיקה ארמנית שפעלה בירושלים. יצירותיה מהוות חידוש סגנוני בתוך מסגרת אמנות הקרמיקה הארמנית בירושלים. מרי בליאן וסטארק בליאן נישאו לאחר שנה בבית לחם. הם התגורר ברבת עמון. בשנת 1965 שבו לירושלים. סטארק בליאן ומרי בליאן המשיכו להפעיל את הסדנה בדרך שכם מס' 14, שנקראה מעתה "Palestine Pottery" בחוץ ו-Armenian Ceramics בפנים.

סטפן קרקשיאן, בנו של מגרדיש קרקשיאן, ואחיו הקדר ברג' קרקשיאן פתחו סדנה לייצור קרמיקה ברחוב ה"ויה דולורוזה" מס' 15 שנקראה "Jerusalem Old City".

בשנותיה הראשונות בסדנה השתמשה מרי בדגמים המסורתיים של הסדנה על כלים קטנים או בינוניים בגודלם. בין חידושיה העיקריים בתקופה זו היה השימוש בדגם של עץ איילות ואריה שנלקח מפסיפס בח'רבת אל-מפג'ר ליד יריחו.

הפסיפס באולם הצדדי של בית המרחץ ח'רבת אל-מפג'ר
הפסיפס באולם הצדדי של בית המרחץ ח'רבת אל-מפג'ר

החל ממחצית שנות השבעים והשמונים של המאה ה-20 עברה יצירתה של בליאן שינוי בקנה המידה של העבודות ולציור המורכב מכמה אריחי קרמיקה. בין העבודות הציבוריות שיצרה בתקופה: אריחים במלון אמריקן קולוני, שלושה לוחות בנושא של איילות ועצים במשכן הנשיא. החל מראשית שנות התשעים הפכה יצירתה של בליאן למונומנטלית יותר.

קיר הקרמיקה של מרי בליאן

קיר נפלא נחבא מן העין ברחוב כורש 14 בירושלים.  "רזי גן עדן" זהו שמה של היצירה המרהיבה של האמנית הארמנית מרי בליאן שפעלה בעיר מעל ארבעים שנה. גודל היצירה 3.6 מטר על 6 מטר וכלולים בה 960 אריחים והיא הוצבה כאן בנובמבר 2004 בייזום ומימון משרד התיירות ועיריית ירושלים.

"רזי גן העדן" (2004) של מרי בליאן, אריחי קרמיקה על גבי בניין ברח' כורש 14, ירושלים.
"רזי גן העדן" (2004) של מרי בליאן, אריחי קרמיקה על גבי בניין ברח' כורש 14, ירושלים.

בשנות ה-1980 יזם נכדו של בליאן הקמת מוזיאון המספר את סיפור המשפחה והקרמיקה הארמנית של ירושלים. כיום את מקום המוזיאון ממלאת חנות הקרמיקה שהיא גם מוזיאון. כיום מנהל את מפעל נישאן בליאן, נכדו של נישאן בליאן הסב.

נישאן בליאן
נישאן בליאן
  • The Armenian Ceramics-Balian Ltd
  • 75 Nablus Road
  • Jerusalem 97200
  • Tel. 02-6282826

%d בלוגרים אהבו את זה: