סיור אוטובוס בתוך העיר יריחו

'עמיתים לטיולים' סיכום סיור מס' 2 עם אוטובוס בתוך העיר יריחו – ביום הבחירות, יא' שבט תשע"ג

יום בחירות, כבישים ריקים, אני מחנה בגבעת התחמושת ברבע לשמונה ומגלה שאני האחרון בקבוצה…

דביר בן יהודה עולה לאוטובוס ואחרי היכרות קצרצרה והתוודעות לנהג אנו מתחילים בנסיעה.

עצירה בצומת אלמוג לאסוף ארבעה צפונים ואת עמית אררט הבלתי נלאה ואנו נכנסים ליריחו.

אין מחסום ואין מגבלות, פשוט נוסעים בכביש עוברים שני שופי"ם משועממים ואנו בתוך יריחו.

נווה מדבר יפהפה, ירוק ופורח.

יריחו

עצירה ראשונה בארמונות החשמונאים על שפת נחל פרת.

הנחל זורם בעוז ורק המראה הזה לבדו שווה את כל היום כולו. בנקודה זו אנו גם מתוודעים לצמד הבלתי נשכח, טווידלדם וטווידלדי, ירמי ויעקב, שלמרות בקשתו המופרשת של דביר להישאר בקבוצה אחת נעצרו כל שני מטרים לסט צילומים כאשר ירמי נותן הוראות ומביים ויעקב עושה פוזות למצלמה.

הקבוצה מתכנסת וכבר מתחילים לראות פרצופים מוכרים, אך רגע, מי זה, השפם אותו שפם, המקל אותו מקל, אך המכנס, אוי המכנס, הוא אינו קצר. מתברר שגם יונה נכנע לדרישה המפורשת ולאחר פשפוש ונבירה עלה בידו למצוא זוג מכנסיים ארוכים. אשרי העיניים שזכו לראות.

אנו נהנים מזרימת הנחל האיתנה שומעים על נחל פרת, נחל קלט ועל נבואות ירמיהו. עולים לסקירה על הארמונות על החשמונאים ומעמד יריחו בתקופתם, שומעים זכרונות מיונה,קיטורים מזהים אופוסים שונים וחוזרים לאוטובוס.

בנקודה זו עמית נפרד מאיתנו ואנו הבודדים ממשיכים לאבו ראאד.

בכניסה לתל יריחו התקמבנו, אבו ראאד וחברנו ובנו אתר תיירות מפואר שכל הרוצה להיכנס לאתרי יריחו חייב לעבור דרכו.

שירות א.א., מיקום א.א.א. ושירותים נקיים גורמים להחלטה המתבקשת והפסקת שירותים קלה מוכרזת.

בינתיים אנו מקבלים מיצים סחוטים טרי טרי מדובשה של יריחו. מיץ רימונים ומיץ לימונים עם שדרוג שאני כבר שנים לא זכיתי לו, סודה לשתייה. תענוג!

עלינו בערך 80 מדרגות בלי מעלית עד לגג המבנה ושם אחרי זכרונות של יונה וסט צילומים של ירמי נתן דביר סקירה מקיפה על יריחו ומצבה כיום וערך תצפית היקפית. ירדנו לתל יריחו וראינו בפתח האתר סרט, או בלשוננו אנו, חזיון אורקולי באנגלית, שממנו אינני יכול למסור הרבה מאחר והקרירות ונועם הספות גרמו לי לראות מחזות אחרים. התנצלותי הכנה לכל אלה שנחירותיי גרמו להם לא להבין….

טיפסנו על תל יריחו ובכנות לא ראינו הרבה. מתברר שגם אחרי 100 שנות חפירה וקטלין קניון אחת כל שאפשר לראות בבירור זה את השסע הענק.

עוד אנו מחכים שזמן ההסתובבות החופשי יעבור, חלקנו נהנים בצל, חלקנו מצטלמים (ירמי נשמע להוראות של יעקב) חלקנו מקטרים וחלקנו סתם מעלים זכרונות שכבר הרבה זמן לא העלינו (יונה).

ירדנו למעיין אלישע, גן פורח של שקמים עם זרימה עזה, בחסות איזו קרן אירופאית כלשהי ודביר השמיע את סיפור טיהור המים בידי אלישע הנביא תוך מחאות עזות מצד 'קוט' אחד שנפגע עד עמקי נישמתו מכך שדביר העז וקרא את הסיפור כולו ולא ידע כי יש הזוכרים את התנ"ך כולו בע"פ ולא זקוקים לקריאת הסיפור.

כאן התברר שגם ביריחו יש פוליטיקות פנימיות ואנו לא זכינו להכנס לתוככי בניין המעיין ונהננו רק מהאזור. מאחר ולא יכולנו להכנס לבית המעיין חזרנו לאבו ראאד להפסקת צהריים מדוגמת וטעימה, כך על פי עדויות חברינו.

המשכנו לקרנטל נהננו מאוד מהרכבל וחישבנו כמה זמן היה לוקח לבנות אותו תחת שלטון ישראל.

לאחר תצפית על הנוף התחלנו בטיפוס על המדרגות וזכינו לראות את מלוא אומנותו של יעקב שאץ רץ קדימה ותוך שהוא עומד על המעקה על רגל אחת צעק הוראות לירמי שהשתרע מתחתיו, נתלה גם הוא, נתן מבט עגום באופק ובכלל דיגמן להנאת כולנו.

מתברר שלהיות נזיר היום זה אומר להנות מחדרים מרווחים ומהנוף הכי יפה בארץ. שמענו סקירה קצרה על הכנסיה ועל המנזר עצמו, על הפיתויים בהם עמד אותו האיש ועל גיל הכנסיות בארץ.

השעה התחילה להיות מאוחרת ואנו רצנו לארמון הישאם. גם כאן ראינו סרט קצר בפתיחה, את פסיפס עץ החיים, את השירותים המשותפים = 'לטרין' ואת בית המרחץ המפואר. יעקב טיפס על הרוזטה בכדי להצטלם,ואנו חזרנו עייפים אך מרוצים ומסופקים למלא את חובתנו האזרחית ולהצביע, איש כפי אמונתו.

תודה לעמית אררט, האיש הבלתי נלאה שדאג להזכיר לי מידי יום ובימים האחרונים מידי שעה, לכתוב את הסקירה הזו.

לדביר בן יהודה על ההדרכה המצויינת ועל היזמה המבורכת.

לאבו ראאד על האוכל הטעים ועל האירוח.

שלכם, איתי קצב itaikzv@gmail.com

תמונות באדיבות של

שירה גפן

עמרי ונדל

דוא"ל הקבוצה araratamit7@gmail.com עמית אררט 052-7-90.60.90 מצפה יריחו
אתר הקבוצה לעיון ולהצטרפות https://groups.google.com/forum/?hl=iw&fromgroups=#!forum/amitimtiyulim
הצטרף לקבוצה גם בפייסבוק https://www.facebook.com/groups/amitimtiyulim/

כך תוכלו להעלות חוויות תמונות ובקשות לפעילויות.