dscn1616

כפר כנא

קודם כל תודה לידידי נדים מטר עבור קבלת הפנים הלבבית וסיור מרתק בעירו, כפר כנא. לא הייתי מגיע לאן שהגענו בלעדיו. היישוב הערבי כפר כנא (كفر كنا)שבגליל התחתון, מזוהה במסורת הנוצרית עם קָנָה הגלילית. כאן על פי המסורת אירע נס היין, כאשר ישו הופיע בחתונת עניים והפך מים ליין. במאה ה-17 קיבל הישוב כנא הכרה רשמית ע" הוותיקן, והאפיפיור אישר רשמית כי כפר כנא היא אכן קנה הגלילית, ובעקבות זאת הוכנס היישוב לרשימת המקומות הקדושים לנוצרים. חוקרים אחרים מזהים את הכפר עם קנה הנזכרת בכתבי המְאֵרוֹת המצריים הקדומים (שלפני כ-4,000 שנה). תקופת הבית הראשון (1,000 לפנה"ס – 587 לפנה"ס) כפר כנה היה יישוב ישראלי .הוא נזכר בין הערים שכבש תגלת פלאסר השלישי מלך אשור במסע הכיבוש שלו ב- 732 לפנה"ס, מידי ממלכת ישראל הצפונית. בבית שני היה בכפר כנה ישוב יהודי בתקופה הפרסית ( 538 לפה"ס – 332 לפנה"ס). היישוב היהודי חודש והתקיים לאורך כל תקופת הבית השני. יוסף בן מתיתיהו ביצר את כפר כנה במסגרת ההכנות למרד הגדול ב- 66 לס'. לאחר כשלון המרד עברו לכפר כנה כוהנים מירושלים, ממשמרת אלישיב. בתקופה הרומית-ביזנטית (לפני אלף עד אלפיים שנה) היה כאן יישוב יהודי גדול, אך נראה כי בתקופה המַמלוּכּית (לפני כ-800 שנה) כבר היו רוב תושבי כפר כנא נוצרים, אם כי עדיין נשמרה בה הקהילה היהודית. בגרעין הכפר נותרו שרידים מועטים של מבנים קדומים ומערות קברים. נתגלו במקום שרידי מערות חצובות בסלע ובהן מחילות והחוקרים משערים שיהודים מצאו בהן מיסתור בזמן מרד בר כוכבא (132 – 135 לס' ). בתקופה הממלוכית היה, עדין, ישוב יהודי גדול בכפר כנה. כפר כנה הייתה תחנה בדרך ממצרים לדמשק בעלת אוכלוסיה קטנה. במאה ה- 17 התרוקן כפר כנה מיושביו היהודים. בתקופה זו נעזבו ישובים יהודיים בגליל בשל חדירת מתיישבים ערבים- מוסלמים. בתי הכפר החדשים נבנו מדרום מזרח ומצפון מזרח לו. האתר כרם א-ראס, שוכן על גבעה נמוכה בקצה המערבי של הכפר המודרני כפר כנא, בגבול הדרומי של בקעת בית נטופה. שטח האתר והשטחים מסביבו מנוצלים כיום למטעי זיתים, ומכאן שם האתר. ישנן אדמות פוריות בקרבת מקום לאתר בתוך הבקעה ושטחי מרעה בגבעות של רכס נצרת.  ראויים לציון מקוואות הטהרה שנחשפו וכמות לא מבוטלת של כלי אבן, שני אפיונים מובהקים לאוכלוסייה יהודית. הממצא הארכיטקטוני מעיד על ישוב כפרי גדול ורצוף מהתקופות הרומית והביזאנטית.  ממצא החרסים מעיד גם הוא על התיישבות רצופה מהתקופות ההלניסטית, הרומית, הביזאנטית ועד לתקופה הערבית הקדומה. ממצא החפירות הארכיאולוגיות, בשילוב המקורות הכתובים והנתונים הגיאוגראפיים-היסטוריים, מוביל לזיהוי אתר זה ככפר כנא, הישוב הרומי המוכר בברית החדשה.

כנסיית החתונה הקתולית

הכנסיה הקתולית היא שיא השקט והאיפוק – הניגוד הגמור מן הכנסיה האורתודוקסית היוונית. פשטות, גובה, והרבה space . דבר אינו מפריע לאווירה הרוחנית. ב- 1879 נבנתה בכפר כנסייה קתולית- פרנציסקנית על חורבות כנסייה מהמאה ה- 6 לס'. זה האתר המרכזי ביישוב במקום שבו נעשה על-פי המסורת נס היין. . זוגות קתוליים רבים מגיעים אל כנסיית החתונה הפרנציסקנית הניצבת בכפר מאז המאה ה-19, כדי לחדש בה את ברית הנישואין שלהם.

הכנסייה הקתולית פתוח: מדי יום; בקיץ -8:00 18:00, בחורף 12:00-8:00, 17:00-14:00, בימי ראשון 12:00-8:00; כדאי לוודא לפני ההגעה טלפון: 04-6517011

בית הכנסת הקדום

250px-תרשים_כנסיית_החתונה במאה ה-4 קם במקום בית כנסת ובמרכז חצרו נחפר בור מים. מתחת לחלון זכוכית ברצפת אולם הכנסיית החתונה הקתולית נראית כתובת פסיפס בארמית, המעידה על האדם שמימן את הנחת רצפת הפסיפס בבית הכנסת: דיכר לטב יוסה בר תנחם בר בוטה ובנוי דעבדנן הדה טבלה תהי להון ברכתה אמן (זכור לטוב יוסה בן תנחם ובניו שעשו את הפסיפס הזה, תהי להם ברכה. אמן) 250px-Kana_001

הכנסיה גיאורגיוס הקדוש היוונית האורתודוקסית

כל מילימטר של קיר ותקרה מנוצל לאיורים קדושים. אמנים מקומיים ומיובאים משקיעיםשנות עבודה והון תועפות בקישוט האולם. בכנסיית גיאורגיוס הקדוש היוונית-אורתודוקסית, שנבנתה ב-1886 ובה שני כדי אבן שעל פי האמונה היוונית אורתודוקסית הם הכדים שבהם עשה ישו את נס היין, נמצא המתחם האורתודוקסי המנציח את האירוע. הכנסייה במקום הוקמה במחצית השנייה של המאה ה-16 ובעברה גם תקופה בה שימשה כמסגד. צביונה הנוכחי הוענק לה במהלך שיפוצים גדולים בשנת 1886. את המקום פוקדים צליינים שבפיהם שגורות יוונית, רוסית, גאורגית ורומנית, לעומת הכנסייה הקתולית, המושכת אליה ספרדים, פורטוגלים, צרפתים, איטלקים וקוריאנים. עם הכניסה למתחם בולטים בחשיבותם הציורים המעטרים את כתלי החצר, שלצידם כיתוב יווני. רבים מהציורים הדתיים בכנסיה הם פרי עבודתו של תושב כפר כנא נזיר חשיבון וחתומים בשמו. רבים  מיצירותיו של האמן היווני יוחנס גם תלויות  בכנסיה וגם חתומות בשמו. בחלון ליד הכניסה מוצגת אבן סקילה של סטפנוס הקדוש עם פיסת עצם שלו.

הכנסייה האורתודוקסית פתוחה: מדי יום 13:30-8:30; כדאי לוודא לפני ההגעה טלפון: 04-6517111 הערה: הביקור בכנסיות מחייב לבוש צנוע

כנסיית סנט ברתולומיאו

ביישוב נמצאת גם כנסיית סנט ברתולומיאו, הבנויה על-פי המסורת במקום שבו היה ביתו של נתנאל מקנה (סנט ברתולומיאו), תלמידו של ישו. הכנסיה אינה בשימוש, פרט לבית הקברות. רבים נוהגים להציב מצבה עם תמונת תחריט של הנפטר כמו עולי ברית המועצות לשעבר.

הכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית

כפר כנא היום

היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1968. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לדצמבר 2011, מתגוררים בכפר כנא 19,703 תושבים. 88.5% מתושבי הכפר הם מוסלמים ו-11.5% הם נוצרים, אך בדומה למצב בכל רחבי ישראל, הולך חלקם של הנוצרים באוכלוסייה וקטן בהתמדה. הסביל מעוצב ונקי אך נטול מים. מי המעיין תוכננו לעבור מתחת לכביש למעיין משני. צילמתי את שניהם אך מים אין.

תיירות כפר כנא

כ-200,000 אלף תיירים פוקדים את כפר כנא מדי שנה. בהשראת נס היין התפתחה במקום מסורת של חתונות אך גם של חידוש נדרי הנישואין לחיזוק הזוגיות והמבקרים אף נוהגים לרכוש במקום יין. רחוב הכנסיות אשר במרכז הכפר עבר חידוש והוקמה בו טיילת המחברת את המרכזים הדתיים. לאורך הדרך הוקמו ככרות אינטימיות ונקודות למנוחה ושוקמו גם חזיתות המבנים והחצרות ברמה אסתטית גבוהה. לצד הטיילת הונחה תשתית למתחמי מסחר ולאכסניות אירוח וכך יכולים האורחים לשלב חוויה דתית ותיירותית בכפיפה אחת. כל אתרי התיירות מרוכזים ברחוב הכנסיות שמתחיל סמוך לסביל (מעיין) הכפר.

קבר רבן שמעון בן גמליאל בכפר כנא

dscn1612 במקום קבורתו של רבן שמעון בן גמליאל, רשב"ג השני, בנו של רבן גמליאל דיבנה. הקבר מצוי בכפר כנא. בכפר חיו אמוראים חיו. עפ"י המסורת קבורים באחת המערות בכפר כנה האמוראים רבא ורב הונה. ליד הכפר מצוי גם קברו של רבו שמעון בן גמליאל השני, בנו של רבן גמליאל דיבנה, שהיה ראש הסנהדרין לאחר מרד בר- כוכבא.

View Larger Map

%d בלוגרים אהבו את זה: