במת כף רגל ארגמן

כף רגל ארגמן *

סיור בכף רגל ארגמן הוא חוויה יחידאית. בדרך כלל ארכיאולוגים יודעים למה לצפות בחפירות ומבינים את משמעות הממצאים. לעומת זאת כף הרגל היתה הפתעה וחידוש. מי בנה אותה? לאיזו מטרה הוקמה? החידה הוכפלה עם גילוי עוד מתחמי כף רגל. נשאלה השאלה מדוע נמצאו מתחמים כאלה באיזור גיאוגרפי מצומצם? אפשר לחוש את האדרנלין עולה מרוב סקרנות. למרות שהמתחם אינו מתוחזק, מומלץ מאד לבקר בו ולנסות לפתור את החידה הארכיאולוגית.

אדם זרטל

הארכיאולוג יוצא הדופן, פרופ׳ אדם זֶרטָל (2015-1936), למרות פציעתו הקשה בשרות צבאי, גילה ממצאים איכותיים ופירסם הבנות מהפכניות לחקר עתיקות ארץ ישראל. הבולטים ביניהם:

  • סקר הר מנשה: הסקר המקיף של הר מנשה חוקר כ-3000 קמ"ר של שטח השומרון הצפוני והמרכזי ושל בקעת הירדן החל מ-1978.
  • נרבתא ותל דותן
  • מזבח הר עיבל – מזבח יהושע: הגילוי עמד בסתירה לפרופ' ישראל פינקלשטיין והמינימליסטים של אוניברסיטת תל־אביב.
  • אתר "אל-אחוואט" ("חרושת הגוים")
  •  שישה אתרי פולחן מסוג גילגלים – אתרי כף רגל בבקעת הירדן

פרופ׳ זרטל היה חבר קיבוץ עין שמר כל חייו ושם נקבר.

גילגלים

הגילגל הוא סוג אתר מקראי ואיננו מקום מסוים אחד. תפוצת 39 הגלגלים, המוזכרים בתנ״ך, הייתה רק בבקעת הירדן ובגב ההר. הגלגלים שימשו את שבטי ישראל להתכנסות, פולחן, משפט, ויציאה למלחמה. פעילות הגלגלים נמשכה בתקופת ההתנחלות והשופטים (מאות 10-12 לפנה"ס), ונמשך גם בזמן המלוכה (מאות 8-9 לפנה"ס). תנ"ך מזכיר את הגלגל רק בספרי דברים, יהושע, שופטים, שמואל ומלכים; ולאחר מכן בנביאים הושע עמוס, מיכה ונחמיה. אין אזכורים לגלגלים אחרי נפילת שומרון וכיבוש ממלכת ישראל (722 לפנה"ס). כל הגלגלים המוזכרים נמצאים על מישור, ולכן צורה מיוחדת זו אינה קשורה לטופוגרפיה. הגלגלים היו נמוכים מסביבתם. אין גלגלים בנגב, בחוף, בעמקים, בגליל ובעבר הירדן.

  • גלגל דברים:                      דברים י"א, ל,   "הלא המה בעבר הירדן אחרי דרך מבוא השמש בארץ הכנעני היושב בערבה מול הגלגל אצל אלוני מורה."
  • גלגל יריחו ביהושע           יהושע, ד', י"ט,
    • בספר יהושע נזכר הגלגל שהקימו בני ישראל ב"קצה מזרח יריחו". עם הכניסה לארץ ומעבר הירדן הוקמו בגלגל 12 אבנים, נערכה ברית מילה, חגגו את הפסח, שבת המָן ואכלו מתבואת ארץ כנען; שם נמצאו המועלים בחרם ועלו משם לעמק עכור; לשם הגיעו הגבעונים ויהושע עלה להשמיד את מלכי האמורי.
  • גלגל נוסף:                       יהושע פרק ט"ו,    "ועלה הגבול דבירה מעמק עכור וצפונה פונה אל הגלגל אשר נוכח למעלה אדומים אשר מנגב לנחל ועבר הגבול אל מי עין שמש והיו תוצאותיו אל עין רוגל."
  • גלגל שופטים:                   שופטים ג', יז-כו,  "והוא שב מן הפסילים אשר בגלגל"
  • הגלגל בשמואל א':            שמואל א'  פרקים ז' ו-ט"ו,   שמואל, שאול, מלחמה בפלשתים, אגג מלך עמלק .
  • הגלגל של דוד בשמואל ב': שמואל ב׳ י"ט ואילך,   מרד אבשלום
  • הגלגל בספר מלכים:          מלכים ב' ב', א-ז,      אליהו ואלישע
  • הגלגלים אצל הושע ועמוס: הושע ד', טו; הושע ח', ד; הושע ט', טו ו-י"ב, הושע י״ב, עמוס ד', ד ו-ה', עמוס ה׳
    • מכל נביאי ישראל, רק הושע ועמוס עוסקים בסוג האתר הזה. היחס למקומות הללו, שהיה חיובי קודם לכן, עובר שינוי חד אצל הנביאים הנזכרים.

אתרי כף רגל – אתרי סנדל

עד ינואר 2014 נתגלו בסקר הר מנשה שישה אתרי-מתחם גדולים – בין יריחו להר עיבל, דרך הבקעה – שעוצבו ככף רגל אנושית. המקומות הללו, שאף אחד מהם לא היה ידוע לפני כן, מתפרשים בבקעת הירדן, בנחל תרצה, בהר עיבל ובמזרח בנימין. חמישה מהמתחמים (למעט מזרח בנימין) הוקמו בראשית תקופת הברזל, סביב 1200 לפנה"ס – ראשית כניסת השבטים הישראליים מעבר הירדן לכנען. מצא בחפירות האתרים הללו עצמות בעלי חיים כשרים (בהמות טהורות המותרות באכילה והקרבה) כפי שמוצאים במזבחות נוספים רבים בארץ. גם נמצאו חרסים רבים שמיוחסים לתקופת כניסת בני ישראל ארצה. כפות הרגלים הינן אתרים "גיאוגליפיים" – שרטוט בעזרת אבנים של צורה ברורה בקנה מידה גדול (אותו ניתן לראות ממבט על).

  1. גלגל ארגמן:                    שטחו כ-14 דונם (מידותיו 200X80 מ'). בעל צורת כף רגל מדויקת למדי. מקומו סמוך למושב ארגמן.
  2. גלגל משואה:                   כ-5 דונם. מדרום למשואה. המקום הרוס.
  3. גלגל יפית:                     כ-8 דונם. ממערב למושב יפית בבקעת הירדן. מוקף מסלול בנוי.
  4. גלגל נחל תרצה:              כ-15 דונם. מקומו במעלה נחל תרצה ומצפון לאלון מורה. צורתו מעין סנדל גדול.
  5. מתחם המזבח בהר עיבל: כ-14 דונם. עיצוב המתחם הכפול דומה לכף רגל.
  6. גלגל בנימין:                    כדונם אחד. מדרום-מזרח לצומת רימונים.

מקור מצרית הפרעונית למונח ״לדרוך״

מקור המושג ״לדרוך״ במצרית הפרעונית. החל מ"כתבי הפירמידות" באלף השלישי מופיע המושג "לדרוך", מאות פעמים, במשמעות "הכנעת האויבים" אבל גם "שליטה". לדוגמה:

(The land of Punt, a land that had not been trodden by the god (Pharaoh) "Queen Hatshepsut" (1453-1419 BCE

יתכן שבני ישראל הביאו עימם ממצרים לכנען את המושג ״לדרוך״ ופיתחו אותו להתאים ל״כף רגל״.

כף רגל (סנדל-גלגל) – אתר ארגמן המשוחזר – ביד'ת א-שעב

גלגל ארגמן נמצא בעמק צר כקילומטר דרומית-מערבית למושב ארגמן. האתר נתגלה כבר בשנת 1989. שטחו כ-14 דונם (מידותיו 200X80 מ'). צורתו כף רגל מדויקת. הצורה הבסיסית נמוך מסביבתו. צורת המתחם מעין סנדל או נעל, כאשר הכניסה נמצאת בחלקו הצר. גלגל ארגמן מוקף במסלול בנוי ('דרך תהלוכות') ונמצא לרגלי מדרון ששימש אולי לישיבה. יש מבנה עגול ששימש אולי במה לצרכי פולחן. על פי ממצא החרסים במקום, מתארכים את זמן הקמתו לסוף המאה ה-13 או בראשית המאה ה-12 לפנה"ס. גלגל ארגמן נחפר בשנים 2008-2003 בהנהלתו של דרור בן-יוסף ממכון זינמן לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה. השקעת מחשבה ועבודה רבה מעידים שמדובר ברצון לבטא רעיון כלשהו. כף רגל ארגמן הינו היחיד אשר שוחזר.

  • במת מזבח פולחן מעוגל. זהו המזבח העגול היחידי, שנמצא עד היום באתרי פולחן ישראלים.
  • 'דרך התהלוכות' מקיפה רחבה יחסית (1.20 מ') בחצי עיגול את ה"עקב".
  • הימצאות עצמות בעלי חיים טהורים בלבד
  • כניסה מרוצפת בצורת מניפה, המאפשרת לשורה רוחבית של צועדים להיכנס
  • כף הרגל בנויה למרגלות מדרון סלעי, המהווים מדרגות שיכולים להיות מעין 'פרוטו-תיאטרון'.
  • הימצאות בתוך כף הרגל של שני מתחמים מרובעים – מקום אפשרי למשכן

אם קיים קשר בין הגלגלים ובין אתר כף הרגל, זה סביר שעם ישראל, נכנס לארץ מן המזרח, החל להתיישב בישובי מעבר בין נוודות להתיישבות קבע בבקעת הירדן. בבקעת הירדן היה ערש התהוותו של העם ובה התפתח הפולחן העברי ב'גלגלים' ואתרי כף רגל. 

הפירוש של זרטל

בשנת 2009 הציע זרטל את משמעות כף הרגל במקרא:

  • בעלות על הארץ ("כל מקום שתדרוך כף רגלכם בו" – דברים י"א, כד)
  • קשר בין העם לארץ-ישראל באמצעות כף הרגל – (מלכים ב כ"א, ח)
  • סמל לקיום העם ("ולא אוסיף להניד את רגל ישראל" – מלכים ב' כ"א, ח)
  • שליטה על גוים ורשעים ("עד תן ה' אותם תחת כפות רגליו" – מלכים א' ה', יז)
  • דימוי האתר לכף רגלו של האל ("לפאר מקום מקדשי ומקום רגלי אכבד" – ישעיהו ס', יג).

כך מבוארים מחדש גם המונחים 'עליה לרגל' ו'רגל' – חוג-חג ומועד. יתכן שהחגים הקדומים נערכו במתחמי "כפות הרגליים".

  • "שלוש רגלים תחוג לי בשנה; את חג המצות תשמור שבעת ימים כאשר צויתיך למועד חדש האביב כי בו יצאו ממצרים ולא יראו פני ריקם; וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה וחג האסף בצאת השנה באספך את מעשיך מן השדה; שלש פעמים ייראה כל זכורך אל פני האדון יהוה" (שמות כג, יד-יז)

המפלצת

מועצה אזורית בקעת הירדן ותורמים שונים הקימו מה שהיה אמור להיות מגדל תצפית מעל כף רגל ארגמן. העבודה לא הושלמה. המפלצת שרדה לדראון עולם וגונבת את תשומת הלב של מעט המבקרים שמגיעים לכאן. במתחם כף רגל ארגמן אין שילוט, אין צל, אין שירותים.

המפלצת של כף רגל ארגמן
המפלצת של כף רגל ארגמן

איך מגיעים: 

מכביש 90 פונים מערבה לכיוון מושב ארגמן. לאחר 400 מטר, בפניה הראשונה שמאלה (דרומה) נכנסים לדרך חקלאית בין חממות, ואחרי כ-800 מטר פונים ימינה (לכיוון מערב), עוברים בשער המוביל מחוץ לשטחים החקלאיים. בקצה הכביש, אחרי כ-200 מטר יוצאים מהשטח החקלאי וממשיכים במגמה מערבה. מתחם כף הרגל נמצא בין מורדות ההר למטע התמרים המערבי של המתחם החקלאי. 

מושב ארגמן

ישוב המקום הזה הוקם בשנת 1968 כהיאחזות נח"ל מטעם תנועת המושבים. עקב קשיי קליטה הישוב עבר לידי חרות-בית"ר. צורת הישוב התפתח ממושב, למושב שיתופי לכפר שיתופי. רחבעם זאבי אלוף פיקוד המרכז בזמן הקמתו העניק שם הישוב, המורכב מראשי תיבות שמם של מח"ט הבקעה אל"ם אריה רגב וקצין המבצעים החטיבתי סרן גד מנלה, שני מפקדי צה"ל שנפלו באזור הבקעה במרדף אחר מחבלים והוא מורכב מראשי תיבות שמם ארג = אריה רגב, גמן = גד מנלה. בנוסף לאתר כף הרגל, נמצא ממערב לישוב שמורת חרובה – שמורת הרי טרשים, וכוללת את תל ראס אל חרובה ותל ראס חמצה.

%d בלוגרים אהבו את זה: