ואדי מכוך ונחל פרת

ואדי מכוך צילום:ריכטר

נפגשנו לטיול נוסף במרחבי יהודה ושומרון בימים רביעי – חמישי, ח' – ט' טבת, 15-16/12.
הטיול הזה סיים את הפרק השומרוני של טיולנו לעת עתה ובו השלמנו הליכה כמעט רציפה מאלון מורה בצפון ועד יער יתיר בדרום, לכל שדרת ההר המרכזי – יהודה ושומרון. מה שנותר להשלים זו הליכה מאלון מורה לגלבוע – אולי בעתיד יתאפשר.

מסלול הטיול:
יום א: צומת רימונים – ואדי מכוך – נחל מכמש – עין מבוע
המפגש ביום הראשון היה בחניה הסמוכה למחסום חיזמא, בקצה שכונת פסגת זאב. המפגש היה בשעה 07:30 לאחר תפילה. משם היתה הקפצת אוטובוס לצומת רימונים לתחילת המסלול. יש לי קשר נפשי לצומת כי מי מבני משפחתי היו גרים במצפה כרמים (לויין של כוכב השחר). בסוף המסלול היתה הקפצה חזרה למחסום חיזמא. ניתן להגיע מצומת רימונים לעופרה, אך "עקב המצב" אין נוסעיםפ בכביש הזה ועוקפים דרך כביש 60.

בהתחלה הלכנו לכיוון דרום פחות או יותר במקביל לשביל מס' 8036 על קו הרכס עד צוק מעל ואדי מכוך. בדרך פגשנו מאהלי בדואים בגדלים שונים – כאלה עם רכב וכאלה עם חמור. התישבנו למנוחה על פי התהום וצפינו בערוץ הואדי שבו מתפתל שביל מס' 8031 . עזרי המדריך סיפר לנו שהתקשר לכל חבריו המדריכים לברר איך חותכים את ואדי מכוך "דורך" ועולים ב"שלוחה מעל הפרסה" המכונה "הנפתול הגדול". איש לא ידע. זה יהיה האתגר שלנו הוא אמר. ירדנו באין-שביל אלכסוני והתחלנו לחפש איך להעפיל בצד השני. לאחר כמה נסיונות מצאנו מסלול ועלינו ונחנו ליד שרידי מנזר המתבודדים . משם התגלגלנו לאט לאט למצפה דני מול מעלה מכמש. שם פגשנו חילת חמודה בוגרת בה"ד 1 ששומרת על היישוב. חצינו את כביש מס' 458 (כביש אלון) ופנינו למפגש מרגש עם נועם כהן בנוה ארז. בנוה ארז גרות משפחות בודדות דוגלים בשמירת הסביבה. נועם עושה מוזיקה בחדר הקלטה במקום. וכן תודה לנועם עבור התא. משם ירדנו ביריד מטורפת לנחל מכמש ומי הביוב של רמאללה. המשכנו בנחל מכמש עד המפגש עם נחל פרת שוב על יד כביש מס' 458 .
לינה: עפרה
מיכל שוב הזמינה את המתאכסנים אליה הביתה למרק. המרק הפך לעל-האש מדהים. כל הכבוד! אלה שישנו בבית הפסידו.

יום ב: נחל פרת (ואדי קלט לכל אורכו מעין פרת – עין קלט)
ביום השני של הטיול המפגש היה בכניסה לישוב עלמון/ענתות בשעה 07:00. למדנו שהשם בחורים נשמר על ידי הערבים כ-עלמין. לכן השם עלמון יותר מתאים מאשר ענתות שנמצאת כמה קילומטר משם. אבל על טעם וריח אין להתוכח. גם דיסקסנו קבר רחל וקובור אל יהוד. עכשיו יש קבר רחל אחד לחרדים ואחד למתנחלים. ביום השני ירדנו את הנחל והלכנו לכל אורכו ווביקרנו בשלל מעיינותיו.
המסע התחלק לשלושה מעיינות ושני חלקים:
• מעין פרת עד עין מבוע

ירדנו בשביל מס' 8131 המסומן אדום עד נחל פרת (ואדי פרת). משלמים בכניסה לשמורת נחל פרת ומקבלים אתר נקי ומסודר. מסלולנו המשיך בקטע קניוני בשביל מס' 8135 (כחול) ו8136 (אדום) המכונה בערבית בואדי אל ע'זל. [החלק העליון של הנחל נקרא ואדי פרה.] נביעות עין פרת מדהימות ומנזר חריטון התלוי מיוחד במינו. זה מסלול חלומי מלא צמחיה ומפלים באמצע המדבר. המסלול עד עין מבוע היה קשה אך אם תלמידי בית ספר יכול לעשות את זה אז אנו יכולים לעשות את זה בקלות. יש מגוון רחב של סולמות, סבך קנים, מכשולי מים והליכה על צוק צר. פנטסטי! בעין מבוע נפגשנו אם תיירים צעירים מארה"ב ובני"שים בחופשה. היינו צריכים לפנות את אתר עין מבוע מהר לאפשר לאיזה קייטרינג להכין את הכבוד לבר מצוה.
• מעין מבוע עד עין קלט

מכאן הלכנו בשביל מס' 8127 המסומן אדום בואדי פוואר עד לעין קלט. מישהו אמר שהקטע בין עין מבוע לעין קלט יהיה יותר קל, אל תאמין לו. המשך מסלול מכשולים בגן עדן. המסלול עשה לי תאבון להמשיך בואדי אל קלט (ואדי קלט) ולהגיע גם למנזר סנט גיאורג' (מר ג'ריס). לקראת הערב הגענו לעין קלט ועלינו למעלה למצפה יריחו בשביל 8121 המסומן שחור.

מדריך הטיול: עזרי רקנטי ( מס' הנייד שלו 052-4825681)

לינה : לינה במדרשת עפרה
אוכל : עצמאי

ציוד למסע:
4 ליטר מים ליום, כובע, נעלים, פנסים, מי שמעוניין לרחוץ במים ביום השני נא להביא בגדים בהתאם, אוכל.
ציוד מומלץ: מפת סימון שבילים צפון מדבר יהודה
מומלץ לפני הטיול להאזין לתחזית מזג האוויר ולהתארגן בהתאם בהבאת הציוד ( ציוד חם , מעילי גשם ועוד )