דרך עולי הרגל *

J Taylor - book by Baron I J Taylor, 1839 (La Syrie, l'Égypte, la Palestine et la Judée considérées sous leurs aspects historiques, archéologiques et descriptifs) Sketch of Khan Jubb Yussef

בדרך הים העתיקה

דרך עולי הרגל מבוסס על הדרכים העתיקות: דרך הים, דרך המלך, ודרך הדואר. עולי רגל יהודים, נוצרים ומוסלמים בחרו בקטעי הדרכים בהתאם למקומות הקדושים שלהם. המשותף לכולם הוא הצורך בשירותים: לינה, מזון, מים, והחלפת בהמות משא.

דרך הים

דרך הים (Via Maris) היא דרך עתיקה מתקופת הברונזה אשר חיברה בין שתי מעצמות העל של העולם הקדום:- ממצרים עד מסופוטמיה כאשר חלק ממנה עבר בתחומה של ארץ ישראל. (ראו הסבר אודות דרך המלך ודרך הדואר למטה.] דרך הים בגליל מתקדם על קו פרשת המים. בימי הביניים הקו גם חילק בין ישובים יהודים ממזרח וישובים נוצרים ממערב. 

דרך הים (סגול), דרך המלך (אדום), ודרכי מסחר עתיקות נוספות. 1300 לפנה"ס בערך קרדיט: Ori~ Creative Commons
דרך הים (סגול), דרך המלך (אדום), ודרכי מסחר עתיקות נוספות. 1300 לפנה"ס בערך
קרדיט: Ori~ Creative Commons

קטעי דרך הים

  • כנען עזה, אשקלון, אשדוד, תל אפק (מיצר אפק בסמוך לראש העין כדי לעקוף את נחל הירקון)' ג'לג'וליה, קלקיליה וטול כרם, (ממזרח לביצות השרון, לרגלי הרי השומרון)
    • בנתיב נחל עירון (ואדי ערה), מגידו, עמק יזרעאל, כנרת
    • בנתיב חלופי דרך עין השופט ונחל תות ("ואדי מילק")
  • מגדל, כפר נחום וחצור
  • חצור, רמת הגולן דמשק.

הסתעפויות דרך הים ממגידו

  • דרך עמק יזרעאל, בית שאן ובית ירח אל הכנרת
  • למרגלות הר תבור, וואדי חמאם (נחל ארבל)
  • מצפה, ארבל, דרך נחל רקת, טבח'ה, (נחל צלמון ונחל עמוד), נחל גפית (הנחל שמול הכניסה של אתר ספיר) אל השלוחה שממערב לנחל כנר, ג'וב יוסף (ליד עמיעד). מג'וב יוסף ישר דרך האוכף שבין מחנה פילון לתל נס (תל אל-סנג'ק), גשר בנות יעקב, קוניטרה, ח'אן ארנבה, וסעסע, דמשק
  • דרך דומה לראשונה עד בית שאן: צמח או חמת גדר, והירמוך
  • ג'וב יוסף צפונה, דרך תל חצור, בניאס
  • נתיב נוסף הישר צפונה, אל בקעת הלבנון

עליה לרגל ביהדות

עלייה לרגל היא הפעולה של עלייה לירושלים, באחד משלוש הרגלים: פסח, שבועות וסוכות. מאז חורבן בית המקדש לדעת חלק מהפוסקים, בטלה מצוות העלייה לרגל. היו שהמשיכו במנהג זה, כסמל לחשיבותה של ירושלים וכתקווה לבנין המקדש. הרדב"ז פסק שבימינו בראיית רצפת המקדש מקימים את מצוות העלייה לרגל. מקור השם ״עליה לרגל״: כחלק מסקר הר מנשה, בניצוחו של הארכאולוג פרופסור אדם זרטל, נמצאו  מתחמי אבן עתיקים אשר נבנו בצורת כף רגל. אתרי כף הרגל שימשו בתור אתרי פולחן שבטיים בטרם ריכוז כל הסמכויות הדתיות והלאומיות בירושלים בימי דוד ושלמה. מקור הביטוי עלייה לרגל – עלייה פיזית, פשוטה כמשמעה, אל אותם מתחמי כף הרגל.

Jews at the Wailing Wall in Jerusalem during the Ottoman period, 1867
Jews at the Wailing Wall in Jerusalem during the Ottoman period, 1867

עלייה לרגל בנצרות

העלייה לרגל הנוצרית לא גובתה בהלכות קבועות למעט אלו שנקבעו על ידי העולים עצמם תוך כדי התרחשות העלייה. הצליינות הנוצרית הושפעה מנדודיהם של אברהם ובני ישראל במדבר, הקשורים ישירות לעבודת האל. שוטטות העלייה הנובעת מאהבת האל. שוטטות שתביא את הצליין למקומות קדושים בהם יש שרידי קדושים או לדעתם שהתרחש בהם נס. עולי רגל נוכח המפגש עם המקומות הגאוגרפיים שמצוינים במקרא. שודרג הביקור ההיסטורי לחוויה דתית. הפכה לכדי תופעה מרכזית בנצרות, מוכרת ומגובה על ידי הממסד הכנסייתי בפניטציה (קבלת רוח הקודש) כמעשה תשובה.

לפי לוקאס נס הלחם והדגים אירע בתל בית צידה ופרוטסטנטים מזהים את מיקומו של הדרשה על ההר ממוקם – הר האושר –  עם קרני חיטין. יתכן שכנסיית הלחם והדגים בעין שבע והר האושר (הר נחום) קובצו על ידי הצלבנים, ששלטו בעכו ובצפת, ליד טבח׳ה להקל על עולי הרגל הנוצרים בזמנם.

קהל ברחבת כנסיית הקבר, 1898
קהל ברחבת כנסיית הקבר, 1898

עלייה לרגל באסלאם

בניגוד ליהדות ולנצרות (להבדיל) עליה לרגל של האסלאם – אל־חג' – الحجّ – מכוונת לעיר הקדושה של האסלאם מכה. לציינים מוסלמים דרך הים אינו רלוונטי אבל דרך המלך כן.

עולים לרגל למכה צילום: Ali Mansuri
עולים לרגל למכה
צילום: Ali Mansuri

דרך הדואר הממלוכית

דרך הדואר (درب البريد) הייתה הדרך הראשית של האימפריה הממלוכית, בין בירתה קהיר לבירת הצפון, דמשק. הקמת הדרך חייבה בניית גשרים וסילוק מכשולים, הקמת מתקני דרך כחאנים וסבילים ואיוש מצודות-משמר בחיל משמר. אחד ממקורות ההכנסה המסורתיים בארץ ישראל היה תחום "שירותי התיירות". מצד אחד, כארץ קדושה, עבור צליינים, ועולי רגל למקומות הקדושים ומצד שני, כצומת דרכים ראשי לתנועה ממצרים עבור סוחרים ועוברי דרכים. תושבי הארץ התפרנסו משירותי אירוח, הסעדה, לינה ושירותים שונים (כגון תיקון נעליים) בחאנים שהיו פזורים בה לאורך הדרכים הראשיות. החאן היה ממוקם בדרך כלל על אדמת פקיד ממשל ממלוכי, אך נכבד מקומי חכר את החאן תמורת הפרשת חלק מהפדיון. עולי הרגל פירנסו גם מורי דרך משלוש הדתות, סבלים, מוכרי מזכרות, מוכרי מים ומחברי ספרי הדרכה לצליינים.

דרך הדואר עברה בתוואי: קהיר – עזה (בירת מחוז ארץ ישראל) – יבנה – לוד – ראש העין – נחל עירון – מגידו עם שני סעיפים:

מה זה חאן? – תחנות על דרך עולי הרגל

דרך הים העתיקה היתה לדרך עולי רגל מימי הנצרות ועד לסוף ימי הביניים. לאורך הדרך אתרי שירות ״חאן״ לעולי הרגל. היום הם עומדים בשיממונםחאן הוא תחנת דרך למנוחה, החלפת סוסים ולינה. סביב החאן התקיים בדרך כלל גם  שוק. להלן נרחיב את הדיבור לגבי מספר חאנים בדרך הדואר הממלוכית. חאן בפרסית: کاروانسرا, טורקית: Kervansaray שמשמעותו ארמון שיירות. 

חנות תגרים

החאן הממלוכי הגדול ביותר על דרך הדואר הוא חנות תגרים (חאן אל תוג'אר), הנמצא ליד קיבוץ בית קשת של ימינו, על אם הדרך בין התבור לכנרת. החאן היה בנוי סביב חצר מרכזית ובה באר. החאן כלל מסגד מפואר ממנו נותרו שרידי שלושה צריחים. מכלול החאן מוקף חומה שייתכן שהיא מאוחרת, רק מן המאה ה-16. שמו של החאן מעיד על השוק שהתקיים סביבו (תגרים = סוחרים). חאן זה ישב בערך באמצע הדרך וסמוך לפיצול שלה, מיד לפני העלייה לכיוון צפת.

שדה עמודים – חרבת עמודים

בשנת 1905 החוקרים היינריך קוהל (Heinrich Kohl) וקרל ואצינגר (Carl Watzinger) במהלך הסקר חשפו שרידי בית כנסת בשדה עמודים. באתר נמצאו שרידי ישוב רציף, החל מהתקופה הרומית וכלה בתקופה הערבית. בשטח מפוזרים פדיסטלים (פודיום או כן), סטילובטים (המשטח שעליו ניצבים עמודים), עמודים כולל עמודי פינה. בכפר עוזיאל (מזוהה עם שדה עמודיםהתישבו משמרת כהנים אביה-עידו. בחרבת עמודים היתה בית כנסת עתיק אשר שירת בין השאר את ההולכים בדרך. משדה עמודים השיירות ירדו דרך נחל ארבל לגינוסר. בשדה עמודים אין שרידים של חקלאות כלשהי. מזה משערים שהמקום היה חאן. מי שיסע צפונה בכביש 65 צפון עוד יכול לבקר גם בקבר חבקוק.

שדה עמודים במפה עתיקה
שדה עמודים במפה עתיקה

רשות הטבע והגנים הכריזה על גן לאומי שדה עמודים על גבעה מתונה בשוליים המזרחיים של בקעת בית נטופה שבגליל התחתון, כ-5 ק"מ מצפון לצומת גולני (על כביש 65) וכ-1.5 ק"מ מצפון-מזרח לצומת נטופה. בשטח הגן שני אזורים עיקריים:

  • שרידי שכונת מגורים צפופה בחלק הדרומי, בית קברות ואבני שימוש מישני. שימו לב לצורת האריה.  בחודש מאי צומח כאן אירוס ארם נהריים.
  • שרידי מבנים ובית כנסת בחלק הצפוני

ח'אן ג’וב יוסף – החאן הממלוכי בקיבוץ עמיעד

ליד קיבוץ עמיעד נמצא ח'אן ג’וּב יוּסֻף – جُبّ يُوسِف. החאן הממלוכי שוכן בשדות מגודרים של אבוקדו ואפרסקים של קיבוץ עמיעד נתן שירותי דת לעולי רגל. החאן הוא קטן, מפואר, ופונקציונלי. יש שילוב של אבני בזלת (שחורות) ואבני גיר (לבנות).שער המבנה נמצא מצפון, וממנו מוליך פרוזדור (מספר 3 ו-9 בתוכנית) שאורכו 17 מ'.  במשך מאות שנים שימש האתר כצומת בדרך הים. מן המאה העשירית ואילך מוזכר האתר כמקום קדוש. במקום בור כרוי בקוטר של 1 מטר ובעומק של כ-3 מטר, המקורה בכיפה הנישאת על ארבעה עמודים, והוא מוקף קברים מאוחרים. בדולינה (שקע גאולוגיה) ליד החאן יש בריכה ממלוכית לגמלים. במאה ה-16 נבנה במקום ח'אן (אכסניה לשיירות) קטן.

הנוסע הראשון המביא תיאור ארכיטקטוני מפורט של ג’וּב יוּסֻף, הוא בורקהרדט (1812). יוהאן לודוויג בורקהרדט, או שייח איברהים אבן עבדאללה, היה מראשוני החוקרים השיטתיים של ארץ ישראל. הוא היה המגלה של פטרה בזמנים המודרניים. הוא חקר ארצות אלה במשך שמונה שנים, עד מותו ממחלה בשנת 1817, בשליחות החברה הבריטית לחקר אפריקה.בורקהרדט סבר שיהיה עדיף אם יציג עצמו כמוסלמי במסעו ועל כן תכנן לעבור במסעו בלבאנט כדי להתערות במנהגי המוסלמים. בסוריה שיפר את שליטתו בערבית וללמוד את השריעה – המשפט המוסלמי. ידיעתו את השפה הערבית, עשהו לחוקר הבולט ביותר בתקופתו.קיימים חילוקי דעות לגבי התאסלמותו. התיאור הראשוני והאמין שהוא מביא על ג'וב יוסף.

יוהאן לודוויג בורקהרדט
יוהאן לודוויג בורקהרדט

ח'אן ג'וב יוסף, הוא ח'אן באר יוסף, הנמצא בעמק צר. הח'אן נהרס במהירות. לידו יש בריכה גדולה. פה מראים את הבאר שאליה הושלך יוסף על ידי אחיו. היא נמצאת בחצר קטנה לצידי הח'אן, כשלושה רגל קוטרה ולפחות שלושים רגל עומקה, ונאמר לי כי תחתיתה חצובה בסלע. הקירות בנויים באבן, ככל שיכולתי לראות. המים לעולם אינם אוזלים, וקשה, על כן, להאמין, כי זו הבאר שאליה הושלך יוסף. רוב ההרים באזור מכוסים באבנים שחורות, ואבני גירי. בזמן שיעקב חיפש את בנו, הפכו את האבנים הלבנות לשחורות, וקוראים לאבנים בשם "דמעות יעקב". באר יוסף נשמרת ביראת כבוד על ידי הטורקים הדואגים לאחזקתה, וכן על ידי הנוצרים. לטורקים מקום תפילה קטן לידה. הח'אן הוא על הדרך הגדולה מעכו לדמשק, ומיושב על ידי כתריסר חיילים מוגרבים עם משפחותיהם, המעבדות את השדות בסביבה… ( Travels in Syria and the Holy Land)

שרטוט מבנה הח'אן שרטוט על ידי גבריאל כהנר
שרטוט מבנה הח'אן
שרטוט על ידי גבריאל כהנר

ג’וּב יוּסֻף – בוֹר יוסף הוא שמו של אתר ארכאולוגי ברמת כורזים שמזוהה על ידי המוסלמים עם הבור בתל דותן (בין שכם לג'נין) שלתוכו הושלך יוסף המקראי על ידי אחיומקור המסורת על פיה בור זה הוא הבור שהושלך אליו יוסף, לא נתחוור כל צורכו. הפרשנים המוסלמים אינם תמימי דעים לגבי זיהוי מקום הבור. יש המזהים אותו בירושלים, "סוריה", בגליל, בין סנג'יל לשכם, בין כפר לילה (שזהותו איננה ידועה) לטבריה.

מפגש יקב עמיעד

עצה למורי דרך: ביקרו במפגש יקב עמיעד תבקשו ממנהל היקב לפתוח את השער לג׳וב יוסף (בדרך כלל נעול).יקב עמיעד הוא יקב ללא ענבים. יש יינות בטעם: פסיפלורה, קיווי, ליצ׳י, אוכמניות, שוקולד, שקדים, דובדבנים, קוקוס, לימונצ׳לו, קפה עם חלב, וקומקוואט (תפוז סיני). היקב התחיל בעונה שהקיבוץ לא הצליח למקור את הליצ׳י. חבר אחד, ג׳ף, התנדב לעשות מן הפרי יין. בקבוק אחד מצא את הדרך לניו זילנמד וזכה בפרס שני!! היינות נמכרים אף ורק במפגש יקב עמיעד. היקב עצמו סגור. כל היצור מבוצע על ידיד קבלני משנה. אם רציתם לדעת – כל המוצרים הם כשרים. ביקור קבוצתי עם טעימות מומלץ.

ביקור קבוצתי עם טעימות מומלץ.

חאנים נוספים

  •  חאן אל-מיניה – Khirbat al-Minya בטבח'ה ממערב לכנרת, בבקעת גינוסר
  • ליד קיבוץ גשר: ב-1921 אז נרכשו אדמות האזור על ידי פיק"א, ואל המקום הגיע "גדוד העבודה". הקבוצה התיישבה בתחילה בחצר של חאן ממלוכי עתיק שעמד סמוך לנקודה בה עוברים שלושה גשרים מעל הירדן: גשר הדרך הראשית, גשר מסילת הברזל וגשר רומי עתיק (מכאן גם שמו של היישוב – גשר).
  • בית שאן
  • לוד
  • ג'לג'וליה
  • החאן בכפר לוביא
  • החאן הממלוכי בצפת, בשכונת הממלוכים, חארת אל-ואטה, כיום משמש חדרי מלון רימונים. החאן שירת את שליחי הדואר שנמעניו ישבו בצפת, בירת הנפה הצפונית של ארץ ישראל בתקופה הממלוכית.

מצד עטרת

מצד עטרת (שסטלה,- Vadum Iacob) נמצא ירדן ההררי. זה מצודה צלבנית אשר לצידה התגלו שרידים מרשימים ביותר מתקופת האבן הקדומה. מבצר צלבני אשר הוקם בשלהי המאה ה-12 בימי מלכותו של המלך בלדווין הרביעי כדי לאבטח את הגשר החוצה את נהר הירדן, עליו עברה הדרך הראשית בין טבריה לדמשק.

מצד עתרת ונהר הירדן. צילום מכיוון דרום
מצד עתרת ונהר הירדן. צילום מכיוון דרום

 

דרך המלך

דרך המלך הייתה דרך מסחר עתיקה ממצרים שחצתה את סיני, הנגב והערבה, אל עבר הירדן המזרחי. היא המשיכה צפונה לאורך קו פרשת המים של עבר הירדן המזרחי, דרך מואב והגלעד, אל רמת הגולן ודמשק, והלאה ממנה אל תדמור ואל ארם נהריים.

דרך ההר – דרך האבות

דרך ההר – דרך האבות) היא דרך קדומה החוצה את ארץ ישראל לאורכה, מדרום לצפון. הדרך היא למעשה חיבור טבעי של רכסי שדירת ההר המרכזית של הארץ (קו פרשת המים). בניגוד לדרכים כדרך הים ודרך המלך שהן דרכים בינלאומיות החוצות את הארץ, דרך ההר היא דרך פנים-ארצית.

 דרך ההר (כחול), דרך הים (סגול), דרך המלך (אדום), ודרכי מסחר עתיקות נוספות. 1300 לפנה"ס בערך Original version of map (File:Ancient Levant routes.png) (not including Way of the Patriarchs in blue) was created by Briangotts יוצר Atefrat

דרך ההר (כחול), דרך הים (סגול), דרך המלך (אדום), ודרכי מסחר עתיקות נוספות. 1300 לפנה"ס בערך
Original version of map (File:Ancient Levant routes.png) (not including Way of the Patriarchs in blue) was created by Briangotts
יוצר Atefrat
%d בלוגרים אהבו את זה: