אחמד כנעאן – טמרה – طمرة *

כיכר בכניסה לטמרה צילום:Almog

אחמד כנעאן– احمد كنعان הוא אחד האמנים הערבים הבכירים ביותר, אמן יוצר במגוון תחומי אמנות פלסטית, ציור, פיסול בעץ, בברזל, באבן, ויוצר בטכניקה מעורבת. אחמד כנעאן, יליד טמרה בגליל המערבי, בן למשפחה מוסלמית. הוא למד אמנות בבצלאל בירושלים. עבודתויו מוצגות במספר רב של תערוכות קבועות ומוזאונים בארץ ובעולם, ובתערוכות יחיד.

אחמד מנהל אורך חיים חילוני ומציג את עצמו ככנעני – לפי צליל שמו – שייך לתרבות הכנענית האלילית . דמויות אליליות של דתות עתיקות של ארץ כנען מופיעות ביצירותיו. משפחתה של אמו היא חיפאית וברשותה היו אוניות בנמל חיפה. אותן אוניות הובילו חלק מפליטי 48׳ לחו״ל. הפליטות "הנכבה" – النكبة מופיע בחלק גדול של עבודותיו. תולדות עיר מגוריו, טמרה, הייתה אמורה לשכון במדינה הערבית. כוחו צבא ההצלה של קאוקג'י לא הצליחו להציל את הכפר. טמרה נטישה, נכבשה, אוכלסה מחדש על ידי תושבים ותיקים ופליטים מכפרים אחרים שנכבשו. גם חלק מקרקעות הכפר הועברו לישוב היהודי. לא פלא ש-״מוטיב״ פליטות, הרס, והתנגדות באים לידי ביטוי ביצירותיו היפות.

כשמבקרים אצל אחמד בטמרה מומלץ לקרוא מראש את השיר ״תעודת זהות״ מאת המשורר הערבי-ישראלי מחמוד דרוויש כדי להבין את עומק הכאב של תושבי ישראל הערבים:

  • ״תִּרְשוֹם! אֲני עֲרָבִי."
  • "יֵש לִי שְמוֹנָה יְלָדִים וְהַתְּשִיעִי יָבוֹא אַחֲרֵי הַקַּיִּץ!""עוֹבֵד עִם חֲבֵרַי פּוֹעֲלֵי הַמַּחֲצֵבָה""צֶבַע שְעֲרִי.. פֶּחָם צֶבַע עֵינַי.. חוּם".
  • "שוֹרָשַי הָיוּ מְחוּפָּרִים עוֹד לִפְנֵי לֵידַת הַזְּמָן לִפְנֵי תְּחִילַת הָעִידָנִים לִפְנֵי הָאוֹרָנִים וַעֲצֵי הַזַּיִּת וּלִפְנֵי שֶצָמַח הַעֶשֶב"
  • "כְּתוֹבְתִי: אֲנִי מִכְּפָר שָכוּחַ חֲסַר-הָגָנָה רְחוֹבוֹתָיו נְטוּלֵי-שֵמוֹת".
  • "אֲתָּה גָזַלְתָּ אֵת הַפָּרְדֵסִים שֶל אֲבוֹתַיי וְאֵת הַאֲדָמָה אֲשֶר עִיבַּדְתִי אֲנִי וְכָל יְלָדַי וְלֹא הוֹתַרְתָּ דָבַר לָנוּ וּלְצֵאצַאֵנוּ מִלְבַד הָאֲבָנִים הָאֵלֶה..".
  • "אֲנִי לֹא שוֹנֵא אֲנָשִים וְאֵינֵנִי פּוֹלֵש אֲבָל אִם אֱהֱיֶה לְרָעֵב בְּשָרוֹ שֶל הַכּוֹבֵש יִהֱיֶה לִי לְמָאֲכָל"

הפסל והצייר אחמד כנעאן

אחמד כנעאן הוא אחד האמנים הערבים הבכירים ביותר, אמן יוצר במגוון תחומי אמנות פלסטית, ציור, פיסול בעץ, בברזל, באבן, ויוצר בטכניקה מעורבת. נולד בעיר תמרה בגליל המערבי, למד אמנות בבצלאל בירושלים, וסיים לימודי תעודה במוזואולוגיה.מאוניברסיטת תל אביב, כיהן כמנהל ואוצר בגלריה העירונית בתמרה 2005-2010. עבודתויו מוצגות במס` רב של תערוכות קבועות ומוזאונים בארץ ובעולם, בנוסף לרקורד עשיר של תערוכות יחיד. 26 פסלי ברזל של האמן אחמד כנעאן מוצבים במדשאות המוזיאון הפתוח בגן התעשייה בעומר.

בטמרה פועלות שתי גלריות בהנהלת אחמד כנעאן, אמן בעל שם עולמי שעבודות הפיסול שלו מוצגות ברחבי הארץ וגם בעולם. באחת הגלריות מוצגות עבודות של אחמד עצמו – ציורים אישיים בעלי אמירה על החברה שלנו כיום, ועל יחס החברה לאישה. הגלריה השנייה אירחה 19 תערוכות שונות. הגלריה ידועה בעולם וגם בישראל ומציגה תערוכות המתעסקות בנושאים המעניינים את אחמד, בין אם הם קשורים להיותו אמן ערבי ישראלי ובין אם לאו, ומאפשרת לאמנים מקומיים להציג את עבודותיהם ולהיחשף. בעבר הוצגה תערוכה בשם "ציורים מאחורי הגדר" של אומנים מג'נין, רמאללה, חברון ושכם, אך מוצגות בגלריה גם תערוכות המאפשרות לתושבי המקום להיחשף לתרבות עכשווית.

סיפורו של אחמד כנעאן

שיירה של גמלים היתה יורדת בלילות פעמיים בשבוע מכפרי הדרוזים בכרמל ועוברת מאחורי הצריף שלנו. הפעמונים של הגמלים צלצלו ואני פחדתי. הייתי בן ארבע. השיירה היתה הולכת אל השוק בבלד אלשייך, הכפר הערבי השכן. כדי להגיע אל השוק בבוקר היא יצאה מהכרמל בלילה. מאוחר יותר פרץ המרד הערבי הגדול. יריות נשמעו בלילות. שכונת הצריפים של פועלי מפעל המלט נשר היתה מקום שמסוכן לחיות בו. לצריף שלנו היתה מרפסת גדולה, וכשנשמעו יריות היינו מתחבאים מתחת למרפסת. אחר כך בנו חומה כפולה מעץ ושפכו חצץ בין הקירות. את המיטות שלי ושל אחותי הציבו קרוב לחומה וכבר לא היה צורך לפחד. 

[המספר הוא אבא שלי. סבא שלי היה פועל בבית החרושת למלט נשר. אבא שלי היה הילד הקטן.]

כיצד להתקשר לאחמד כנעאן?

לביקור בגלריות יש לתאם מראש עם אחמד.

אחמד כנעאן – ביבליוגרפיה

דברים שרואים משם לא רואים מכאן – ביקור בסטודיו של אחמד כנע

 

תולדות טמרה – طمرة

העיר טמרה – طمرة היא עיר מוסלמית השוכנת בגליל התחתון כ-5 קילומטרים צפונית לשפרעם וכ-20 קילומטרים דרומית-מזרחית לעכו. לפי איות בערבית צריכים לכתוב ״טמרה״ אבל רבים כותבים ״תמרה״. לא לבלבל עם טמרה, כפר ערבי-ישראלי במעלה רמת יששכר. טמרה דירוג של 2 מתוך 10, במדד חברתי-כלכלי – אשכול לשנת 2015.

טמרה צמחה על תל עתיק. נחשפו כאן בורות ומערות קבורה.

בתקופה הצלבנית: במאה ה-13 שכנה במקום כפר צלבני. ג׳ון אלמן (Lord of Caesaria, (John Aleman מכר את טמרה למסדר ההוספיטלרים.

בתקופה העות׳מאנית: הכפר המשיך להתקיים בתקופה העות׳מאנית.

  • במפקד של השלטון העות׳מאני החדש ב-1596 דווח על 22 משפחות מוסלמיות.
  • Pierre Jacotin ביקר בכפר בשם  Tomrat בשנת 1799
  • הקונסול הבריטי ביקקר בישוב ודווח על אוכלוסיה של 1200 מוסלמים.
  • Victor Guérin ביקרק בכפר בשנת 1875- כולם מוסלמים.
  • לפי מפקד עות׳מאני משנת 1887 גרו כאן 525 תושבים- כולם מוסלמים.
  • משלחת ה-Palestine Exploration Fund ביקרה נכפר ב- 1881 ודיווחה על כפר גדול עם מסגד קטן עם מטעי זיתים נרחבים.

טמרה בתקופת המנדט

  • במפקד האוכלוסין של המנדט הבריטי ב-1922 נמנו בטמרה 1,111 תושבים, כולם מוסלמים.
  • במפקד של המנדט הבריטי ב-1931 נמנו 1,258 תושבים, כולם מוסלמים, ב-282 בתים.
  • על פי סקר הכפרים של המנדט הבריטי משנת 1945 נאמדה אוכלוסיית טמרה ב-1,830 תושבים, כולם מוסלמים

לפי החלטת החלוקה, טמרה הייתה אמורה לשכון במדינה הערבית.

טמרה במלחמת השחרור

משוריין של צבא ההצלה ועליו סמל צבא ההצלה: פגיון נעוץ במגן דויד
משוריין של צבא ההצלה ועליו סמל צבא ההצלה: פגיון נעוץ במגן דויד

עם נפילת נצרת ב-16-15 ביולי 1948 נראה היה כי תמוטט כוחו צבא ההצלה של קאוקג'י בגליל התחתון. אוכלוסית טמרה נטשה את הכפר ב-20 במאי 1948 בהתאם להוראות הכוחות הערביים כדי למנוע אפשרות שהם ייכנו לצה״ל. טמרה נכבשה במבצע דקל על ידי כוחות חטיבה 7, ב-15-18 ביולי 1948במהלך מלחמת העצמאות, מידי כוחות צבא ההצלה והצבא הסורי. האוכלוסיה חזרה לישוב לאחר הכיבוש יחד עם פליטים עקב תנועת אוכלוסייה ערבית מכפרים סמוכים שנעזבו או נכבשו כגון אל-בירווה וא-דאמון. הישוב היהודי מצפה אבי״ב הוקם על אדמות טמרה.

מדינת ישראל: בשנים הראשונות לאחר קום המדינה גדלה אוכלוסיית היישוב במהירות עקב תנועת אוכלוסייה ערבית מכפרים סמוכים שנעזבו או נכבשו כגון אל-בירווה וא-דאמון.

סמל העיר טמרה צילום:original designer unknown - Municipality of Tamra homepage
סמל העיר טמרה
צילום:original designer unknown – Municipality of Tamra homepage

%d בלוגרים אהבו את זה: